سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حرف های شنیدنی

صحبت‌های ظریف در خصوص نحوهء امتیازبندی افراد برای عضویت در کابینه، دستکم به 3 هدف از اهداف هفده‌گانهء سند 2030 مرتبط است: اهداف 5، 10 و 16.


پررنگ‌ترین و آشناترین آن، همان هدف پنجم یا برابری جنسیتی است که اجرای این هدف، منجر به استخدام هرچه بیشتر زنان در کابینه و مع‌الاسف، استخدام اعقاب قوم لوط یا همان جامعهء رنگین‌کمانی خواهد شد. شایان ذکر است که حمایت از حقوق همجنس‌بازها، در میثاق نامهء انتخاباتی اصلاحات، قید شده بود.


بخش 5.1.1 سند توسعه پایدار 2030، به بررسی موارد مختلفی در برابری جنسیتی می‌پردازد، از جمله این‌که: آیا زنان و مردان از حقوق برابر در دسترسی به تصدی مناصب عمومی و سیاسی (قوای سه‌گانه) برخوردارند؟


اما کلیت حرف‌های ظریف به بخش دیگری از سند 2030 هم مربوط است:


عنوان هدف شانزدهم از اهداف هفده‌گانهء سند 2030 -که زیربخش‌ها و جزییات بسیار دارد- عبارت است از:«ترویج جوامع صلح آمیز و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمامی سطوح».


ذیل این عنوان زیبا و خوش ظاهر، البته جزییات بسیار ظریفی به کشورها دیکته شده که باید اجرایی شوند. برای مثال، زیر هدف 16.7 عبارت است از: اطمینان حاصل شود که تصمیم‌گیری‌ها در تمامی سطوح، پاسخگو، همه‌شمول، مشارکتی و با نمایندگی از همگان باشد (به دو عبارت همه‌شمول و با نمایندگی از همه، دقت ویژه مبذول دارید).


شاخص 16.7.1 در این هدف، به بررسی نسبت پُست‌ها در نهادهای ملی و محلی، از جمله در قوای سه‌گانه در مقایسه با توزیع ملی جمعیت بر اساس جنسیت، سن، افراد دارای معلولیت و گروه‌های جمعیتی است (به اصطلاح گروه‌های جمعیتی دقت کنید، توضیح آن‌را خواهم داد).


در دل همین قسمت، به ارتباط این بخش از سند 2030، با هدف 5 اشاره شده و عنوان شده که شاخص 5.5.1 ، به بررسی آمارنسبت حضور زنان در دولت‌ها می‌پردازد. به علاوه این هدف، با هدف دهم هم مرتبط است. زیر هدف 10.2 در مورد «ارتقاء شمول اجتماعی، اقتصادی و سیاسی همه، صرف نظر از سن، سابقه، معلولیت، نژاد، قومیت، منشاء، مذهب، وضعیت اقتصادی یا هر وضعیت دیگری» به صورت کلی بحث می‌کند.


امیدوارم همین‌جا روشن شده باشد که حق تحفظ در سند در هم تنیدهء 2030، چه قدر بیهوده و ناکارآمد است، چرا که در صورت رد بخشی از سند 2030، این بخش در سایر قسمت‌های سند، با همان روح، با عناوینی مشابه/ متفاوت، گنجانده شده و بدین ترتیب، گریزی از اجرای آن نیست!


در قسمت توضیحات زیرهدف 16.7.1، در خصوص گروه‌های جمعیتی آمده: جمعیت یک کشور، موزاییکی از گروه‌های مختلف جمعیتی است که بر اساس نژاد یا قومیت، زبان، وضعیت مهاجرت، تعلقات مذهبی و جنسی قابل شناسایی است.


دقت کنید! بر اساس همین تعریف و با در نظر گرفتن شاخص 16.7.1 بود که آقای ظریف عنوان کرد که شیعه نبودن، برای عضویت در کابینه، امتیاز محسوب می‌شود، چرا که در این حالت، گروه‌های جمعیتی برای شمول در کابینه، در نظر گرفته می‌شوند.


با توجه به سیر حرکت دولت اصلاحاتی پزشکیان (ظریف)، در صورتی که قرار باشد به شاخص 16.7.1 به خوبی عمل شود، به زودی باید شاهد حضور مهاجران غیر ایرانی هم در بدنهء دولت باشیم.


همچنین اگر شاهد حضور فردی معلول در بدنهء دولت بودیم، باید بدانیم که این امر، دستور سند 2030 است که اجرایی می‌شود و در این میان، توانمندی فردی که پستی را اشغال کرده، اهمیت ندارد.